Thursday 18 October 2012

Diari 19: Mengimbau Kenangan Lalu


Setiap orang mempunyai kenangan lalu yang tidak dapat dilupakan. Bahkan menjadi pengajaran hingga ke hari ini dan mungkin untuk generasi yang seterusnya. Semasa kecil ibu dan ayah banyak mendidik kita dengan pelbagai cara. Hasil didikan merekalah yang mematangkan kita agar kita boleh menjaga diri kelak. Agar mereka tidak perlu lagi merasa risau terhadap diri kita.

          Semasa kecil dulu ada di antara kita yang sememangnya sungguh nakal, suka kejar ayam, panjat pokok, jolok sarang tebuan dan sebagainya. Namun ibu bapa mempunyai cara mereka tersendiri mengajar anak mereka ini.

Kisah si anak yang suka panjat pokok Jambu

Ayah: Sudah-sudahlah panjat pokok tu Aiman, nanti tak pasal-pasal Aiman jatuh pula. Kalau jatuh nanti patah kaki tau. Tak boleh jalan.

Aiman: Aiman tak mungkin jatuhlah ayah. Aiman kan Superman (cuba menggapai dahan pokok Jambu)

Ayah: Turunlah Aiman, dah tinggi sangat tu. Atas tu banyak kerengga, kena gigit sakit.

Aiman: Apalah ayah ni, Aiman dah cakap Aiman Superman! Aiman tak takut kerengga! Kerengga yang takut Aiman!

(Tiba-tiba dahan yang cuba digapai oleh Aiman patah, Aiman terjatuh sambil menjerit memanggil ayahnya. Aiman menangis kesakitan)

Ayah: (bergegas menuju ke arah Aiman dengan keadaan risau) Sakit Aiman? (sambil memapah Aiman masuk ke dalam rumah)

Aiman: Sakitlah ayah!

Ayah: Eh, Aiman kan Superman, macam mana boleh jatuh pula? Lain kali naiklah lagi Aiman.

Aiman: Ayah jahat!

Ayah: Itulah, lain kali dengarlah cakap ayah. Jangan nak jadi Superman sangat.

Selepas kejadian itu, kemungkinan besar si anak tidak lagi memanjat pokok. Si ayah pandai bermain dengan kata-kata untuk memberi pengajaran kepada anaknya. Kadang-kadang kita hanya perlu menggunakan bicara halus untuk mengajar anak-anak, bukannya dengan kekerasan. Cara ini dikenali sebagai Reverse Psychology ataupun Psikologi Berbalik. Inilah fungsi bahasa kita J

No comments:

Post a Comment