Monday 8 October 2012

Diari 9: Hargai Bahasa Kita


Tidak dinafikan pada dunia hari ini khususnya di Malaysia, ibu bapa sememangnya mahukan anak-anak mereka fasih dalam pertuturan bahasa Inggeris kerana ianya bahasa utama dunia. Namun apa yang berlaku pada hari ini, sudah ramai golongan remaja yang tidak lagi dapat menggunakan Bahasa Kebangsaan dengan sepenuhnya. Ada ibu bapa yang melatih anak mereka bertutur bahasa Inggeris semenjak dari kecil sehinggalah anak mereka remaja. Perbualan seharian mereka juga dalam bahasa Inggeris sehingga anak-anak mereka tidak lagi fasih bertutur bahasa Melayu. Mungkin ini merupakan kebanggaan bagi ibu bapa kerana berjaya menerapkan bahasa Inggeris dalam diri anak-anak mereka tetapi sebenarnya ini bukanlah suatu perkara yang boleh dibanggakan kerana meminggirkan bahasa ibunda.

          Lebih-lebih lagi dengan adanya pengaruh hiburan dari Korea. Artis-artis Korea  telah menjadi kegilaan ramai terutamanya golongan remaja. Pengaruh sedemikian membuatkan para remaja teruja untuk mempelajari bahasa Korea. Boleh dikatakan keterujaan remaja hari ini mendatangkan kebaikan kerana mereka mampu mempelbagaikan pengetahuan mereka dalam bahasa-bahasa asing. Namun harus diingatkan bahawa Bahasa Kebangsaan tidak boleh dipinggirkan selagi kita masih memegang status warganegara Malaysia.

          Sedangkan warga asing mengagung-agungkan bahasa kita, inikan pula penutur aslinya yang sentiasa ingin kelihatan ‘high class’ apabila mampu bertutur dalam bahasa asing.
 
 
          Ini merupakan salah satu bukti, bahasa Melayu kita sendiri diagung-agungkan oleh rakyat asing. Mereka ini lebih menghargai bahasa kita sendiri berbanding kita. Malah mereka lebih hebat menuturkan bahasa ini berbanding penutur aslinya yang semakin alpa. Moralnya, jangan kita kalah dengan rakyat asing untuk memperjuangkan bahasa ibunda kita sendiri.

No comments:

Post a Comment