Thursday 1 November 2012

Diari 21: Cina dan India Semasa Bekerja


Semalam saya dan rakan saya ke pekan Tanjung Malim untuk membeli barang keperluan semasa cuti pertengahan semester ini. Sampai sahaja di pekan kami menuju ke pusat farmasi berhampiran iaitu Bond Mega Pharmacy. Kami hanya mahu melihat-lihat ubat-ubatan yang terdapat di sana.

          Sebaik sahaja masuk seorang wanita India dalam lingkungan 30an dan montel menyapa kami:

Pekerja A: Nak cari apa adik?
Saya: kami hanya mahu melihat-lihat sahaja.
Pekerja A: ok

Kemudian kami pun pergi ke sudut lain kerana lama diperhatikan pekerja tersebut. Datang pula seorang wanita India yang lain menyapa kami lagi. Kali ini wanita India ini berbadan kurus.

Pekerja B: Cari apa tu dik?
Saya: Kami mahu lihat-lihat dulu.

          Saya terpandang satu produk kesihatan untuk wanita di sebalik kaca. Kemudian meminta penjelasan wanita India kurus itu tentang produk tersebut. Dia dengan ramahnya mengambil produk kesihatan itu dan memberi saya lihat sambil menjelaskan. Namun penjelasan itu tidak cukup buat saya. Kemudian dia pun meminta seorang tauke Cina yang berlalu di situ untuk menjelaskannya. Tauke Cina tersebut sedang menulis sesuatu.

Pekerja B: Amoi awak tolong bagi tahu dia apa fungsi produk ni.

Tauke Cina itu terdiam tanpa mempedulikan pekerjanya. Kami menanti dengan penuh sabar. Agak lama menanti dia bersuara.

Tauke: Tak nampak ke saya sedang sibuk? (sambil tangannya ligat menulis tak tahu apa yang ditulisnya)
Pekerja B: (terdiam) Tak apalah adik, mungkin dalam kotak produk ni ada pamplet.

Saya hanya mengangguk sahaja. Kemudian saya tercari-cari ada berapa paket ubat yang terkandung dalam kotak produk tersebut. Pekerja tersebut juga mencari tetapi tidak jumpa. Kemudian dia pun menyerahkan kotak tersebut kepada tauke Cina yang berada di kaunter. Kelihatan tauke Cina tersebut seperti tidak mempedulikan pekerja mereka sehinggalah saya datang bertanyakan sendiri. Tauke Cina itu memanggil pekerja tersebut;

Tauke: ini pun awak tak tau cari ka? Kan saya sudah cakap lain kali tengok betul-betul, jangan memandai-mandai! (memarahi pekerjanya)

Pekerja itu terdiam tanpa memberikan sebarang respon kerana malu dengan apa yang diperkatakan oleh tauke itu. Dan kelihatan dia berasa kecil hati. Dia kemudian pergi ke sudut lain agar tidak dimarahi lagi.

          Rasa kasihan pula dengan pekerja India tersebut kerana dia kelihatan bersungguh-sungguh untuk bekerja namun kemungkinan semangatnya patah apabila dilayan sedemikian. Bagi saya, tauke tersebut tidak sepatutnya melayan pekerjanya di hadapan pelanggan seperti apa yang berlaku tadi. Sekiranya ada masalah maka jangan dibawa semasa bekerja. Selesaikan di luar waktu bekerja kerana ianya mungkin akan mengganggu perniagaan yang dijalankan. Sekurang-kurangnya bersopanlah di hadapan pelanggan. Janganlah memalukan pekerja sendiri. Tunjukkanlah contoh yang baik terhadap pekerja mahupun pelanggan. Sebagai rakyat Malaysia kita sepatutnya berbudi bahasa tidak kira bangsa dan warna kulit.

No comments:

Post a Comment