Wednesday 26 September 2012

Diari 2: Pensyarah dan SMS




Lazimnya agak sukar untuk kita kaitkan pensyarah dan Sistem Pesanan Ringkas (SMS) ini. Pastinya dalam fikiran kita menghantar SMS kepada pensyarah bagaikan menghantar aduan penduduk kampung kepada pegawai daerah yang agak berisiko sama ada berjaya diusulkan ataupun dibiarkan begitu sahaja.
          Dalam kesibukan saya menjalani hari yang memerlukan empat lokasi yang berbeza bagi empat kelas, ada juga selingan daripada pensyarah bahasa Inggeris saya yang membuatkan saya berfikir sejenak. Sebenarnya telah dua kali pensyarah bahasa Inggeris saya menceritakan perkara yang sama. Beliau menyatakan bahawa beliau sering menerima SMS yang bermula dengan ‘Gd A.m’ daripada pelajarnya. Pada mulanya beliau tertanya-tanya apakah makna di sebalik ‘Gd A.m’? Setelah beberapa kali menerima mesej yang dimulai dengan ‘Gd A.m’, beliau pun mengambil inisiatif untuk bertanya kepada rakannya kerana agak mustahil untuk seorang pensyarah mahu bertanya kepada pelajar tersebut perihal makna di sebalik sapaan remeh lagi misteri itu.
          Setelah bertanya kepada rakan seangkatan dengannya, barulah beliau mengetahui makna kata sapaan itu. ‘Gd A.m’ merujuk kepada ‘Good Morning’ iaitu ‘a.m’ yang sering digunakan untuk menyatakan jam pada waktu pagi. Penangan SMS sapaan yang diterima oleh pensyarah Bahasa Inggeris yang agak comel ini membuatkan dirinya juga telah terpengaruh untuk mengaplikasikan sapaan itu kepada rakan-rakannya yang lain.    
          Meskipun kata sapaan ‘Gd A.m’ agak bergaya (Stylo) bagi generasi muda-mudi zaman ini, namun seharusnya kita lebih peka akan status penerima mesej tersebut . Apa salahnya menghantar kata sapaan penuh  ‘ Good morning’ kepada golongan pendidik kita sebagai tanda kita berbahasa dengan betul dan sebagai tanda kita membataskan diri kita sebagai pelajar kepada golongan ini. Walaupun ianya kelihatan agak skema menghantar SMS yang sangat teratur dari segi ejaan dan tatabahasa namun inilah sebenarnya yang menggambarkan peribadi si penghantar mesej. Baik budinya maka baiklah bahasanya. Oleh itu, peringatan kepada empunya nukilan ini dan rakan-rakan, betulkan yang biasa dan biasakanlah yang betul.

No comments:

Post a Comment